Eesti Raudtee

16.03.2005

Võtsime ette külastuse infrastruktuuri ettevõttesse Eesti Raudtee. Kutsujateks olid IT juht Meelis Kukk ja side- ja turvaameti juhataja Indrek Süld.

Mõningad andmed ettevõttest:
Rööpaid – 1270 km (nendest peateid 800 km)
Pöörmeid – 1440
Jaamasid – 63
Vedureid – 102
Vaguneid – 3533

Eraldi tasuks välja tuua personali teema:
Personal – 2536 (järkjärgult kahanev)
Plaanis on praegust töötajate arvu tulevikus veelgi vähendada (et jõuda lähedale Ameerika Ühendriikide raudteede efektiivsusnäitajatele). Et soovitud tulemust saada ongi Eesti Raudtee eesseisvaks suurimaks väljakutseks tööprotsesside optimeerimine.
Eesti Raudtee tänast efektiivsust võiks tõestada kasvõi see, et mahtude juures on Läti ja Leedu raudtee personali arv ca. 12 000 inimest.
Personalist ca. 30% omab raudtee alast haridust. Kõrgharidust saab omandada aga ainult piiritaga: St. Peterburg, Stocholm ja Gomelis (Valgevene). Meie väiksuse tõttu pole kasulik Eestis raudtee alast kõrgharidust õppeprogrammina sisse tuua.

Mahtudest:
83% – transiit
6% – kohalik (enamuses põlevkivi)
9% – import
2% – eksport
Omakorda transiidist moodustab 71% nafta saadused.
Kogu raudtee tulevik elab tugevasti poliitilistest tõmbetuultest – eriti Venemaa poolsetest.

Indrek Süld tutvustas Side – ja turvaametit. Personal ca 200 inimest.
Tegemist omaette väikse telekommunikatsiooni ettevõttega, omades magistraalside lahendusi ja pakkudes seda ka teistele kommunikatsiooni firmadele. Näiteks Tartust allapoole jääv EMT ja Elioni sidekvaliteet sõltub tugevasti ER-i sidekvaliteedist.

Süsteemide ehitamisel on lähtutud pealmiselt turvalisuse tagamisest:
– igasugune anomaalia viib blokeeringuni
– kui ahelas midagi ei toimi süttib punane tuli ja süsteem peatatakse kontrolliks

Suur risk on veermiku ülekuumenemine, mis võib põhjustada 100’sse miljonitesse ulatuvaid kahjusid. Selleks on ehitatud iga 28km järel liipri sisse veermiku soojuse mõõtmise kontrollmehhanism, mis infrapuna kiirega kontrollib kõigi rattapaaride soojust. Sellise liipri mehhanismi hind koos paigaldusega on ca 2 milj., aga kulutatud summad on tänaseks juba tagasi teeninud. Pea iga Venemaalt tulev rong on ohtlik ja vajab pidevat jälgimist, sest tihtipeale kasutatakse valesid määrdeaineid. Vigane rattapaar vahetatakse.

Kogu side- ja turvavõrgu investeeringud ulatuvad tänaseks 85 milj. EEK-ini. Iga jaama süsteemid maksavad ca 4 milj.

Viimane “tädi” lahkus töölt 2004 jõulude ajal. Pärast seda on kõik ülesõidud automaatse juhtimise all. Paigaldatud on:
– 17 tõkkepuudega ülesõitu
– 179 fooriga ülesõitu

Kogu süsteemi vahendab 100 000 releed, mille haldamiseks tegeleb spetsiaalselt releedega ca 100 inimest.

Meelis Kukk tutvustas veel pisut oma IT osakonda. Inimesi on tööl 16 ja selle juurde püüdakse ka jääda. Kõik “üldrahvalikud” teenused outsurcitakse, spetsiifilised teenused jäävad ikka enda korraldada.

Lisaks on Eesti Raudteel plaan peamaja kolida Pikalt tänavalt Tehnika tänavale. Vaatab, mis tulevik toob…


Üritusest võtsid osa ka Jaan Oruaas ning Madis Sassiad EITS eestseisusest. Tehti ettepanek tihedamaks koostööks ning ühisteks ürituste korraldamisteks. EITS pidas võimalikuks korraldada seminare kolmandatele osapooltele, kus IT juhtide klubi liikmed jagaksid oma teadmisi ja kogemusi. IT juhtide klubi tegi ettepaneku EITS-i liikmetel osaleda klubi üritustel. Tulevikus vastavalt võimalustele tihendada koostööd ning võtta plaani julgem samm Tallinnast väljaspoole.


Kokkuvõtteks: üritus oli äärmiselt mugavaks tehtud. Igaljuhul klubiliikmetel oli nauditav õhtu ja selle eest jääme tänuvõlgu võõrustajatele! :)

© Eesti IT Juhtide Klubi. Kõik õigused kaitstud.
Serveriga toetab: zone.ee | Sisuhaldus Arte Verum Studio & Wordpress.